jennielundgren.blogg.se

Dag tre!

Kategori: Allmänt

Idag hade jag sovmorgon, ända tills halv åtta! Woo! Så tog en dusch i en av de äckliga små duscharna som finns här. Sen var det frukost! Och den tänkte jag ta att förklara hur den går till, för det känns lite lyxigt. :) 

Varje morgon i kafeterian mellan 7:15 till typ.. ah, förmiddagen, så står frukosten och väntar på mig. Jag får välja mellan olika toasts. Jag körde idag på mörk toast med ost och skinka! Eller "dark cheese and ham" om man nu ska va sådan. Men det finns även ljus cheese & ham, cheese, nutella och något mer.. Skulle gärna tagit nutella mackorna, men skulle förmodligen bli hungrig igen efter en timme. (Så därför köpte jag en nutella burk och bröd på Tesco.. Oops!)0
   Sen får man välja mellan en frukt (banan, apelsin, äpple.. finns säkert mer) eller yoghurt i olika varianter. Och så finns det 4 olika sorters flingor att välja på, med mjölk till det. Och antingen té eller kaffe. Och apelsinjuice eller äppeljuice (<3). 
   Sen verkar kocken ha en specialare varje morgon. Första dagen var det bagels, men det kan vara pannkakor eller sånt! Så frukosten står man sig länge på!

Jag hade min första lektion 11:30 tillsammans med massor av nya människor. Det var kul, vi körde muntliga spel och pratade om vissa brittiska sätt. Lektionen efter det var med en klass jag tror jag ska vara mycket med. Där träffade jag på 3 st. svenskar, alla självklart blonda för att sätta en stereotyp. Har redan fått höra att jag är den första "o-blonda" svensken de sett. Typ, woow! Synd jag färgar det då. Hahah :) 
 
Hur som helst slängde läraren på oss uppgiften att redovisa ett ämne som har med miljön att göra. Vi skulle jobba två och två, göra en presentation, och sedan redovisa den nästa timme. Och ni som känner mig vet ju hur mycket jag HATAR redovisningar. Det kändes extra jobbigt eftersom alla i denna klassen verkade känna varandra, så kommer jag där som en liten outsider och försöker passa in. Det var tur att vi bara skulle prata i 5 minuter, tillsammans.
   MEN min partner var fransk (och bröt som fan + mumlade) och sjukt otaggad på uppgiften, och jag visste knappt hur uppgiften skulle gå till eftersom allt är supernytt för mig. Så givetvis blev det en pinsamt dålig och kort redovisning som jag helst skulle vilja glömma. 

Efter skolan (17:10) stod rumpskompisen snällt och väntade på mig för att hjälpa mig ta bilder på mig, för att kunna skaffa ett studentkort. Så att jag kan skaffa ett 3-månaders busskort för 100-110£. Vilket är bra mycket billigare än att köpa en day-time ticket för 4,70 £ varje dag. Vi kämpade mot tiden, så jag fick offra mig och nöja mig med bilder där jag ser drogad ut, för att hinna till STA Travel som säljer studentkorten innan de stängde..Kom dit 2 minuter innan stängning, och få reda på att korten är slut och att jag är välkommen imorgon. :)) Bara att ta bussen hem, med mina drogade bilder, på min lilla day-time ticket. 

Svängde förbi Tesco som ligger intill residenset. Jättestor mataffär med jättemycket konstiga saker. Kommer inte gilla att handla i framtiden om det ska fortsätta vara sådär svårt med massor av konstiga kötttyper och grejer.. är lika förvirrad som jag låter.)  
 
Men mamma bilden är för dig, du behöver inte oroa dig för min tvättning! Fick tips om tvättlapparna, så nu kan jag blanda alla färger jag vill! ;) 

Fick handla finmiddag att tillaga: Skruvmakaroner, bacon och någon asgod tomatsås med ost och basilika smak. Dock kändes det asäckligt att tillaga den, för köken här är så himla ofräscha! Ofräscha elever! Köken var FULLA med disk, och bänkarna var nedspillda och vattniga och fy. Det var kaos! Men maten blev rätt god ändå.:)    Spenderade resten av kvällen nere i kafeterian och (försökte) snacka med folk. Det var rätt omöjligt, då i stort sett ALLA som satt där nere var spanjorer och pratade spanska med varandra. Försökte imponera med min spanska men.. vet inte om det gick så bra.

Nåväl! 
Kommentera inlägget här: